TikTokkende burgemeester betrekt duizenden Zaanse jongeren bij lokale democratie

Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop lokale overheid en jongeren met elkaar omgaan. In slechts enkele maanden wist hij duizenden jeugdige Zaanse volgers te verzamelen op TikTok. Zijn account was niet slechts een verzameling grappige video’s, maar een platform voor educatie, dialoog en echte betrokkenheid. Hij gaf uitleg over besluiten met impact op jonge mensen, deelde zijn visie op gebeurtenissen in de stad en gaf een inkijkje in zijn leven. Daarbij ging hij online het gesprek aan met een doelgroep (tussen de 10 en 20 jaar oud) die voor de gemeente moeilijk te bereiken is.

Zijn TikToks over het messenverbod, de kermis in Zaandam en vuurwerk gingen viral en zijn quotes vonden hun weg naar de straat en de keukentafel.

De burgemeester als influencer met inhoud!

De afstand tussen overheid en burger is groot. Voor de (lokale) overheid is zeker de afstand met kinderen en jongeren heel groot. De gemeente neemt regelmatig besluiten die impact hebben op de levens van (jonge) mensen maar is nauwelijks in staat deze doelgroep te informeren of hierover met ze in gesprek te gaan.

Burgemeester Jan Hamming wil burgervader zijn van ál zijn inwoners van jong tot oud. Hij wil zichtbaar en benaderbaar zijn, online en offline. Via fysieke bijeenkomsten en social media bereikt hij grote groepen inwoners met inhoudelijke boodschappen en is hij tegelijkertijd in staat het gesprek aan te gaan. Alleen was het bereiken van kinderen en jongeren moeizaam. En dat terwijl hij juist ook in contact wil staan met kinderen en jongeren in Zaanstad.

Burgemeester Jan Hamming: “Onze jeugd zit vol met talent en dat moeten we beter benutten. De blik van jonge mensen geeft ons verfrissende inzichten. Bovendien doen we dingen die invloed hebben op hun leven. Daar moeten we ze over vertellen en liever nog; mee laten praten”.

TikTok is het snelst groeiende social medium van het moment. Inmiddels heeft TikTok ruim 3 miljoen gebruikers in Nederland. Een groot deel daarvan is jong. 42% van de 15-19 jarigen zit dagelijks op Tiktok. Het was dan ook helder dat als we online een jongere doelgroep wilden bereiken, dat we actief moesten worden op TikTok.

Met heldere doelstellingen en een doordachte strategie wist burgemeester Jan Hamming als influencer met inhoud in zeer korte tijd grote impact te bereiken. Hij was in staat om belangrijke onderwerpen voor jonge mensen te delen met vele duizenden Zaanse kinderen en jongeren.

Geen TikToks voor fun, maar TikToks met purpose.