Alle gemeentes ontvangen van het Rijk middelen voor bestrijding van energiearmoede. Gemeente Eindhoven en de 4 woningcorporaties hebben de handen ineengeslagen om dit geld goed te benutten. Een van de manieren is de Eindhovense Klusbus. De Klusbus brengt gratis kleine energiebesparende maatregelen aan bij bewoners van geselecteerde buurten. Gekozen is voor de 20 buurten met het hoogste percentage energiearmoede. In deze buurten kan iedereen met zelfstandige woonruimte -huur én koop- en een eigen postcode meedoen. Het doel is om in de periode december 2022 – april 2024 bij 14.000 adressen kleine energiebesparende maatregelen te treffen. Denk aan: naad- en kierdichting, tochtwering, radiatorfolie, waterbesparende douchekop of ledlampen.

Onze aanpak: dichtbij en laagdrempelig
We weten dat achter energiearmoede een hele wereld schuilgaat. Bijvoorbeeld: de weg naar informatie niet kennen, geen tijd en (mentale) ruimte hebben om zelf duurzame maatregelen te nemen, te weinig financiële middelen, taal- en digivaardigheden, geen klusvaardigheden of wantrouwen in de overheid/instanties.

Daarom staat dichtbij en laagdrempelig centraal in deze aanpak. Dit geven we vorm met de Klusbushalte. In elk buurt waar de Klusbus komt, wordt een tijdelijke bushalte geplaatst. Deze halte – met zitbankje, plantenbak en informatiebord – blijft enkele weken staan. Zodra de halte ergens wordt geplaatst, is dat het startsein voor de campagne voor die buurt.
We kondigen de komst van de Klusbus aan via flyers in vijf talen, een meertalig energieteam gaat van deur tot deur en per buurt hangen we 40 wegwijzers naar de klusbushalte op.
De bushalte is in elke buurt hét centrale punt van de campagne: de klussers houden er lunchpauze, het energieteam vertrekt van daaruit met flyeren en per buurt wordt er driemaal een spreekuur georganiseerd. Bewoners kunnen daar terecht met vragen, krijgen hulp met het maken van een afspraak of bij vragen over verduurzaming en inkomensondersteuning.
In vormgeving hebben we gekozen voor een frisse, herkenbare uitstraling. Zónder profilering van opdrachtgevers (gemeente en woningcorporaties) of aannemers. Zowel de Klusbussen, de halte, als andere middelen zijn in deze herkenbare stijl gegoten.

Onze impact
De impact blijkt uit het rimpeleffect dat iedere buurtactie heeft. Er zijn inwoners die meteen actie ondernemen naar aanleiding van de flyer. Vaak heeft deze groep al zitten wachten op de Klusbus en hebben ze erover gelezen.
Een tweede golf aanmeldingen komt wanneer het energieteam van deur tot deur is geweest en de spreekuren zijn gehouden. Dit team is meertalig en bereikt met name ook de bewoners van wie Nederlands niet de eerste taal is. Met de spreekuren bereiken we de groep die graag eerst even de kat uit de boom kijkt.
Een derde golf aanmeldingen komt vervolgens via de mond-tot-mondreclame die gemaakt wordt door bewoners die zich hebben aangemeld. De klussers, die enkele weken zichtbaar aan het werk zijn in de buurt, vormen hierin ook een belangrijke schakel. Ze worden aangesproken, maken praatjes, bellen aan en weten op deze manier ook informeel veel afspraken binnen te halen.

We liggen op schema: halverwege de geplande periode hebben we al de helft van het beoogde resultaat behaald. En veel happy inwoners!