Het project #SameNSterker van de NS heeft de Galjaardprijs 2020 gewonnen. “De jury vond het indrukwekkend en overtuigend hoe de communicatieprofessionals van de NS met beperkte middelen en in zeer korte tijd een keur aan creatieve ideeën hebben ingezet om de medewerkers te verbinden” aldus Friso Fennema, voorzitter van de vakjury Galjaardprijs. Het publiek was het daarmee eens. 41% van de publieksstemmen was voor het project van de NS.  De prijs wordt toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein.

‘#SameNSterker’
Het project #SameNSterker van de NS werd ontwikkeld nadat het bedrijf in maart ongekend hard geraakt werd door de coronacrisis. Met een bijzonder sterke daling van het aantal reizigers als gevolg. Deze onzekerheid en het grote aantal werknemers dat thuis moest werken en wel geïnformeerd moest worden, vormden de basis voor een aanpak van dit project. In #SameNSterker was ruimte voor emotie en feiten: de top van het bedrijf was persoonlijk betrokken en voor dit project werden verschillende sociale media ingezet. Op die manier ontstond een strategie die een mix was van crisiscommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. “De coronacrisis heeft iedere organisatie voor uitdagingen gesteld, de NS heeft laten zien dat ons vakgebied daarin verschil kan maken”, zo is te lezen in het juryrapport.

Galjaardparel 2020
De jury heeft dit jaar voor het eerst de Galjaardparel uitgereikt en die is dit jaar toegekend aan ambassadeur Jan Versteeg in Spanje. De parel is bedoeld om een speciale communicatieprestatie in het zonnetje te zetten. De Nederlandse ambassade in Madrid heeft een grote doelgroep Nederlanders in Spanje, vooral ouderen. Tijdens de coronacrisis ontstond grote behoefte aan informatie en aan contact. De ambassadeur begon een dagelijkse blog op Facebook en dat groeide uit tot een gigantische hit. Deze aanpak werkte inspirerend voor andere ambassades. Door de crisis kon de ambassadeur niet terugvallen op ‘Den Haag’ of communicatieprofessionals en werd het volgens de jury een fraai staaltje ‘learning by doing’. Het laat ook zien dat communicatie van iedereen is, zo laat Friso Fennema, voorzitter vakjury weten.

Vakjury van de Galjaardprijs en -finalisten
Van de 26 inzendingen voor de Galjaardprijs hebben vijf inzendingen de finale behaald. In de finale stonden de Politie met het project De corporate story, Gemeente Enschede met de campagne De rupsen komen!, Beaumont Communicatie Management met het project Energietransitie Benoordenhout: bewoners doen het zelf! En Súdwest-Fryslân met de energietransitie als samenbeschikking van gemeente en mienskip. “De vakjury heeft zich gelaafd aan de uitbarsting van creativiteit en is van mening dat de ingediende projecten een mooie weerslag van ons vakgebied geven”, Friso Fennema, voorzitter van de vakjury. De jury bestond dit jaar uit Esther Bunnik (hoofd Communicatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten), Friso Fennema (directeur Communicatie ministerie IenW, juryvoorzitter), Annette Klarenbeek (lector Communicatie in Digitale Transitie Hogeschool Utrecht), Arjen van Leeuwen (eigenaar bureau Van Leeuwen Communicatie) en Cor Vos (Gemeente Amsterdam, als winnaar van 2019 gastjurylid).

De Galjaardprijs en de Publieksprijs zijn uitgereikt op 29 oktober tijdens PubCom20, het Nationaal Congres Publieke Communicatie dat dit jaar online heeft plaatsgevonden vanuit t’ Spant. De rode draad was de Logeion-trend: ‘verdeelde samenleving, gedeelde toekomst’, waarbij de vraag centraal stond hoe publieke communicatie bij kan dragen aan verbinding in de samenleving?