De zomer is aangebroken en de coronamaatregelen zijn versoepeld. Het najaar is in zicht en bij Logeion kijken we uit naar 29 oktober: de datum van PubCom20, het Nationaal Congres Publieke Communicatie. Maar wat kunnen we verwachten? Vind het congres online of offline plaats? Eefje Nienhuis is voorzitter van de PubCom-commissie, de ledengroep die het congres organiseert. Ze geeft ons meer inzicht in, en voorpret voor, PubCom20.

PubCom20 staat in het teken van de communucatietrend ‘Van verdeelde samenleving naar gedeelde toekomst’. Welke impact heeft corona op ons vak, op het thema en de opzet van het congres? 
Eefje vertelt: “Corona en de maatregelen om het virus onder controle te houden, confronteerde ons allemaal met het besef: ‘niet alles is maakbaar en voorspelbaar’. Maar wat betekent dat als je net gestart bent met het organiseren van een grootschalig congres voor een half jaar later? De commissie wilde sowieso een geslaagd PubCom20. Daarom werkten we een aantal scenario’s uit. Waaronder een anderhalvemetercongres. Dat betekent: gefaseerd binnenkomen, lege stoelen in de plenaire zaal, lunchen en borrelen op afstand, papieren bekertjes, regie op het toilet. En dat is het positieve scenario! Want de mogelijkheid blijft bestaan dat we alsnog moeten cancelen… Best spannend. We kwamen tot de beslissing om alles op alles te zetten voor een superboeiend online programma. Daarbij geven we onszelf een aantal opdrachten: we gaan voor knei-ter-goede inhoud, het moet interactief zijn én de opzet moet op zichzelf al inspirerend en leerzaam zijn. Met deze mix van succesfactoren geloven we dat je als deelnemer het gevoel hebt dat je ergens ‘echt’ bij bent. En dat je gedurende het congres op het puntje van je stoel blijft zitten.” 

Hoe gaat het programma en het thema eruit zien? Kortom wat kunnen bezoekers of kijkers verwachten? 
“Waar vorig jaar het PubCom-congres in het teken van polarisatie stond, staat dit jaar de transitie naar verbinding centraal. ‘Van verdeelde samenleving naar gedeelde toekomst’ is het thema. Tijdens de crisis toonden we ons verbonden. De lockdown plaatste ons allemaal in hetzelfde schuitje. Heel even deelden we eenzelfde toekomst”, vertelt Eefje. Ze vervolgt: “En wij als communicatieprofessionals waren ‘opeens’ van vitaal belang; we zorgden ervoor dat de samenleving op de hoogte was van wat er speelde. Met de acute crisis achter ons, doet stap voor stap de verdeeldheid weer zijn intrede. De herstelfase stelt ons voor een grote, nieuwe maatschappelijke opgave. Hoe kan communicatie bijdragen aan die nodige verbinding in de samenleving? Hoe zorgen we dat mensen echt gehoord worden? Hoe bieden we een opening voor nieuwe ideeën, hoe verbinden we, vernieuwen we, met voldoende ruimte voor tegengeluid? We gaan in gesprek met sprekers vanuit bestuurlijke hoek, de hoek van gedrags- en taalwetenschap. Zodra deze namen bekend zijn laten we je dat natuurlijk direct weten!”

Wie wint de Galjaardprijs?
Eefje zegt: “Tsja, dat is ieder jaar weer spannend! Dit jaar starten we het congres met de uitreiking van de Galjaardprijs. De prijs voor de meest inspirerende, impactvolle en innovatieve aanpak voor een communicatieproject. De eerste inzendingen komen al binnen, maar blijf vooral inzenden: het is echt een eer om daarvoor genomineerd te worden! We hopen op inzendingen uit alle sectoren van het publieke domein. De jury, onder leiding van Friso Fennema, zal de Galjaardprijs uitreiken, maar ook het publiek mag haar voorkeur laten zien met de publieksprijs.”

Wie mag dit congres niet missen? 
“Communicatieprofessionals die bezig zijn met maatschappelijke opgaven. Denk dan aan collega’s bij woningcorporaties, goede doelen, onderwijs, zorg, nuts-bedrijven en alle type overheden”, zegt Eefje.